HR: the invisible power for transformation
HR can be the invisible power for transformation… when HR would want to be
Een snel veranderende wereld
In de huidige maatschappelijke context van continue beweging, onrust en verandering, zijn de bedrijven die meebewegen het meest succesvol. Daarom zijn recent opgerichte bedrijven vaak heel succesvol. Denk aan Über, Air BnB, Spotify als voorbeeld. Maar niet alle bedrijven hebben de luxe om met een blanco blad te beginnen. Nee, de meeste bestaan al behoorlijk lang en dit maakt juist het verschil.
Hoe weerbaar (resilient) en wendbaar (agile) is jouw bedrijf en jouw business model in deze huidige context? Je zult als HR executive een business moeten faciliteren in die verandering, niet om te veranderen maar om echt te transformeren. Ben jij een HR executive die dit ziet als een uitdaging voor zichzelf en zijn mensen, lees dan verder.
Wat is nodig van leiders in organisaties
Adaptief leiderschap is nodig van leiders in organisaties. Business problemen oplossen op een standaard manier kan niet meer in onze snel-veranderende en complexe wereld. Op het moment dat een issue zich aandient is de oplossing meestal niet eendimensionaal. Het antwoord is in het begin vaak onduidelijk, het is “emergent”, afhankelijk van veel verschillende stakeholders binnen en buiten de organisatie. En vaak wordt het beïnvloed door dingen die er in eerste instantie niets mee te maken lijken te hebben. Het antwoord ligt meestal niet in een persoon, maar in de organisatie of zelfs daarbuiten.
Je kunt tot een oplossing komen door binnen de organisatie het echte gesprek aan te gaan. Wanneer hebben we nu het echte gesprek? Tussen leiders in een managementteam, hun eigen team en hun organisatie? We acteren vaak binnen de kaders van een rol en vereenzelvigen ons hiermee, waardoor wie we zijn, waar we voor staan en wat onze purpose is op de achtergrond blijft. Leiders kunnen dit doorbreken door zelf het goede voorbeeld te geven. Zij kunnen zichzelf laten zien, met hun mooie en minder mooie kanten, zichzelf menselijk maken en dit integreren in hun rol. Anderen zullen dit dan kopiëren en integreren in hun werk. Dan kan ieder zijn talent en zijn whole self inzetten voor de uitdagingen van de organisatie. Als leider is het dan een kwestie van echt luisteren, luisteren om te begrijpen, om jezelf te verplaatsen in de ander en dan samen de “emergent” toekomst creëren die waarde toevoegt aan de klant. Dit is de uitdaging!
Hoe help jij, als HR executive, leiders in deze reis? Hoe zet jij vanuit jouw positie en met jouw HR afdeling die transformatie neer zodat er een toekomst blijft voor jouw bedrijf?
HR, jezelf, transformeren zodat je de business kunt faciliteren in de transformatie
De uitdaging is er als je hem wilt! En hoe kan je nu zorgen dat je hem pakt? Je kan het – als elk andere leider – niet alleen. Eigenlijk gaat het hier om een adaptieve uitdaging waarin je eerst het echte gesprek gaat voeren binnen je eigen HR organisatie. Niet als laatste in de organisatie maar als eerste! Jouw eigen purpose definiëren en deze delen, jezelf helemaal kunnen inzetten met hart en ziel en zo ook jouw teams. Hierdoor het echte gesprek kunnen voeren en de toekomst laten “emergen”. Jouw HR mensen doorleven hun eigen transformatie en worden zelf weerbaar en wendbaar zodat zij de hele organisatie kunnen meenemen. Welke HR organisatie er uiteindelijk staat weet je nu nog niet, maar deze zal 100% dienstbaar zijn aan de klant van jouw organisatie.
Spreekt dit jou aan en wil je meer weten, neem dan contact op met ons. Een team met vele jaren ervaring in multinationals en met facilitators van transformatie, cultuurverandering en strategische alignment zijn dienstbaar aan jou.